(عربي - English) يُعرب المرصد الآشوري لحقوق الإنسان عن قلقه العميق واستنكاره الشديد إزاء التعديلات التي أجرتها وزارة التربية في الحكومة السورية المؤقتة على المناهج التعليمية للمرحلة الثانوية (من الصف الأول وحتى الثالث الثانوي)، والتي تحمل توقيع وزير التربية والتعليم نذير محمد القادري. بحيث يرى المرصد أن هذه التعديلات تمثل انتهاكًا صارخًا للتراث السوري المتنوع وتُرسّخ لمفاهيم إقصائية تُهدد مستقبل التعايش السلمي في سوريا.
وتتضمن هذه التعديلات الخطيرة التي جاءت في 12 صفحة ما يلي:
* حذف الإشارات إلى الآلهة القديمة: يُمثل هذا الإجراء محوًا لجزء هام من تاريخ سوريا الحضاري، الذي يمتد لآلاف السنين ويشمل حضارات متنوعة ساهمت في بناء الحضارة الإنسانية. إن تجاهل هذه الجذور التاريخية يُفقد الأجيال القادمة فهمًا شاملًا لتاريخ بلادهم وهويتهم.
* حذف شخصيات تاريخية سورية بارزة كزنوبيا ملكة تدمر: إن تهميش شخصيات وطنية لعبت دورًا هامًا في تاريخ سوريا، كالملكة زنوبيا، يُعدُّ إنكارًا لتاريخ سوريا المشترك وتراثها الغني.
* حذف "الدفاع عن الوطن" من أسباب الشهادة: يُثير هذا التعديل تساؤلات جدية حول المفاهيم الوطنية التي تسعى الوزارة لترسيخها في أذهان الطلاب. إن الدفاع عن الوطن قيمة سامية يجب تعزيزها في نفوس الأجيال الشابة.
* إضافة "اليهود والنصارى" إلى شرح معنى "المغضوب عليهم، الضالين" في سورة الفاتحة: يُعتبر هذا الإجراء تحريضًا صريحًا على الكراهية الدينية ونشرًا لخطاب التمييز والإقصاء. يُخالف هذا التفسير مبادئ التسامح الديني والعيش المشترك التي لطالما تميز بها المجتمع السوري.
يؤكد المرصد الآشوري لحقوق الإنسان أن هذه التعديلات تتنافى مع أبسط مبادئ المواطنة المتساوية وحقوق الإنسان، وتُخالف التصريحات المعلنة من قبل القائمين على السلطة اليوم والتي تُشدد على أن سوريا ستكون لكل السوريين. كما أن هذه التصرفات تُساهم في تعميق الانقسامات المجتمعية وتُزيد من مخاوف وقلق السوريين على مستقبل بلادهم، خاصة في ظل وجود ممارسات تُشير إلى غياب الخبرة والكفاءة في إدارة شؤون الدولة.
بناءً على ما تقدم، يُطالب المرصد الآشوري لحقوق الإنسان بالتراجع الفوري عن هذه التعديلات المُجحفة، ويدعو وزارة التربية في الحكومة السورية المؤقتة إلى سحب هذه التعديلات وإعادة النظر في المناهج التعليمية بشكل شامل، بمشاركة ممثلين عن جميع مكونات المجتمع السوري. كما يُطالب المرصد بإعادة صياغة المناهج التعليمية على أسس وطنية جامعة، بحيث تُبنى المناهج على أسس تعزز الهوية الوطنية الجامعة والتسامح الديني والعيش المشترك، وتُرسّخ قيم المواطنة المتساوية وحقوق الإنسان.
ختاماً نشدد على أن مستقبل سوريا يعتمد على بناء دولة ديمقراطية مدنية تحترم حقوق جميع مواطنيها وتُحافظ على تراثها المتنوع. وما هذه التعديلات الأخيرة في المناهج التعليمية إلا خطرًا حقيقيًا على هذا المستقبل، وتستدعي وقفة جادة من جميع القوى الوطنية الحريصة على مصلحة سوريا.
المرصد الآشوري لحقوق الإنسان
السويد 1 كانون الثاني/ يناير 2025
The Assyrian Monitor for Human Rights expresses its deep concern and strong condemnation regarding the amendments made by the Ministry of Education in the Syrian Interim Government to the educational curricula for secondary school (grades 10-12), which bear the signature of the Minister of Education, Nazeer Muhammad al-Qadri. The Assyrian Monitor believes that these amendments represent a blatant violation of Syria's diverse heritage and establish exclusionary concepts that threaten the future of peaceful coexistence in Syria.
These dangerous amendments include:
* Removal of references to ancient deities: This act constitutes an erasure of an important part of Syria's cultural history, which spans thousands of years and encompasses diverse civilizations that contributed to the building of human civilization. Ignoring these historical roots deprives future generations of a comprehensive understanding of their country's history and identity.
* Deletion of prominent Syrian historical figures such as Zenobia, Queen of Palmyra: Marginalizing national figures who played an important role in Syria's history, like Queen Zenobia, is a denial of Syria's shared history and rich heritage.
* Removal of "defending the homeland" from the reasons for martyrdom: This amendment raises serious questions about the national concepts that the Ministry seeks to instill in the minds of students. Defending the homeland is a noble value that must be reinforced in the hearts of young generations.
* Addition of "Jews and Christians" to the explanation of the meaning of "those who have evoked [God's] anger" and "those who are astray" in Surat Al-Fatiha: This action is considered an explicit incitement to religious hatred and the dissemination of discriminatory and exclusionary discourse. This interpretation contradicts the principles of religious tolerance and coexistence that have long characterized Syrian society.
The Assyrian Monitor for Human Rights affirms that these amendments are incompatible with the most basic principles of equal citizenship and human rights, and contradict the stated declarations that emphasize that Syria will be for all Syrians. These actions contribute to deepening societal divisions and increasing the fears and anxieties of Syrians about their country's future, especially in light of practices that indicate a lack of experience and competence in managing state affairs.
Based on the foregoing, the Assyrian Monitor for Human Rights demands the immediate reversal of these unjust amendments. It calls on the Ministry of Education in the Syrian Interim Government to withdraw these amendments and comprehensively reconsider the educational curricula, with the participation of representatives of all components of Syrian society. The Monitor also calls for the reformulation of educational curricula on comprehensive national foundations, so that the curricula are built on foundations that enhance the unified national identity, religious tolerance, and peaceful coexistence, and consolidate the values of equal citizenship and human rights.
The Assyrian Monitor for Human Rights emphasizes that Syria's future depends on building a democratic civil state that respects the rights of all its citizens and preserves its diverse heritage. The recent amendments to the educational curricula pose a real threat to this future and require a serious stand from all national forces concerned with Syria's interest.
Assyrian Monitor for Human Rights
Sweden, January 1, 2025